Whistler
17 juli 2024 - Whistler, Canada
Na het ontbijt vanochtend wilden we gaan wandelen rondom Green Lake, een groot mooi meer met een hele aparte kleur water; een beetje blauwgroen vandaar waarschijnlijk ook de naam. Op de heenweg hier naar toe waren we er langs gereden en we wilden het nu van dichterbij gaan bekijken. Helaas was het niet mogelijk om er omheen te wandelen, sterker nog er was niet eens een wandelpad. Er waren alleen her en der wat uitzichtpunten... dus ons plan om te wandelen ging niet door. Wel hebben we op één van de uitzichtpunten het meer staan bewonderen. Opeens kwam er een watervliegtuig aangevlogen en die landde op het meer. Wat een geweldig gezicht is dat! Wij hadden alledrie nog nooit een watervliegtuig gezien.
Omdat Jens vandaag niet zoveel zin had om iets te gaan doen hebben we hem teruggebracht naar het hotel en zijn Edwin en ik samen verder gegaan. We hadden namelijk nog twee meren waarvan we dachten dat we er omheen konden wandelen. Maar ook bij deze meren was dat helaas niet mogelijk 😲 We zijn daarom maar naar het einde van het dorpje gereden om een foto te maken van het toegangsbord van Whistler, altijd leuk voor in het fotoalbum 😊
Toen we terug reden richting Whistler kwamen we weer langs Green Lake en daar ging net op dat moment een watervliegtuig vertrekken... dus auto langs de kant 😁 We hebben er zowel één zien landen als één zien vertrekken, erg leuk!!
Edwin had na lang wikken en wegen toch besloten om niet te gaan fietsen hier. Je ziet hier heel veel mensen met braces, mitella's, schaafwonden enz. Misschien is het toeval maar Edwin vond het verstandiger om het niet te gaan doen aangezien we de rest van de vakantie ook nog goed door willen komen. En hij zou natuurlijk niet downhill zijn gaan fietsen maar toch... het voelde beter om het niet te doen. Daarbij was het ook vandaag weer 33 graden, eigenlijk ook veel te warm om te gaan fietsen.
In het deel van Whistler waar wij zitten staan heel veel hotels. Waarschijnlijk zijn deze gebouwd voor de Olympische Spelen die in 2010 hier zijn gehouden. Echt prachtige hotels, het een nog mooier dan het ander. Ons hotel is ook prachtig en wij zijn er heel blij mee! Het zal dan ook een stuk betaalbaarder zijn dan het Fairmont of het Hilton hotel 🤪 Het hotel op de foto's is ons hotel!
Wat ons ook opvalt hier in Whistler, overigens overal in Canada waar we tot nu toe zijn geweest, is dat het zo netjes en schoon is. Nergens zie je afval of zwerfvuil liggen, mensen gooien alles netjes weg in de vele afvalbakken die overal staan en alles wordt netjes bijgehouden. Zo ook in het centrum van Whistler; de plantsoenen werden netjes gesnoeid en de dode bloemetjes werden eruit geplukt. En dat is een hoop werk in Whistler want het is een hele groene stad met heel veel plantsoenen en grote bomen.
En dan het verkeer... iedereen rijdt hier keurig de maximum snelheid en is ook heel hoffelijk. Als je een zebrapad over wilt steken zal er niemand met zijn auto nog even snel doorrijden en nog even snel door rood rijden is er hier ook niet bij. Maar het meest hebben wij ons verbaasd over de kruispunten waarbij aan alle vier de kanten een stopbord staat. De eerste keer snapten we er niks van maar inmiddels hebben we het door 😉 Iedereen moet bij de kruising stoppen en degene die als eerste aan kwam rijden mag ook weer als eerste verder rijden, dan degene die als tweede aan kwam rijden enz. Wij vroegen ons af of dit ook in Nederland zou werken 🫣


Lieve groetjes.