Campbell River

21 juli 2024 - Campbell River, Canada

WAUW, WAUW, WAUW!! Drie keer WAUW met hoofdletters!!!
Wat een geweldige dag vandaag!

Bij het uitzoeken, plannen en boeken van de reis stond één ding heel hoog op het verlanglijstje... een whale watch tour. Na lang zoeken naar verschillende opties kwam ik uit bij Eagle Eye Adventure in Campbell River.
Eagle past goed bij mij met mijn angst voor vogels 😬 maar zij hadden de beste reviews en een bijna dagvullend programma dus de meeste kans om ook daadwerkelijk iets te zien. Daarbij geven ze ook nog eens "garantie" dat je iets ziet tijdens de tour. Ze hebben een slagingskans van 95% en als je niks hebt gezien dan mag je nog een keer terug komen en de tour gratis opnieuw maken (mag zelfs nog over 20 jaar als je nog eens terug zou gaan). En ach, what's in a name? We gaan tenslotte om wildlife in het water te zien en niet in de lucht 🫣

Later kwamen we er toevallig via Facebook achter dat het een bedrijf is van Nederlanders die naar Canada zijn geëmigreerd. De eigenaar had voorheen een eigen tandartspraktijk in Nederland en heeft op een gegeven moment besloten om alles te verkopen en naar Canada te verhuizen. Hij is maritieme biologie gaan studeren en heeft zijn eigen bedrijf opgezet met wildlife tours. En dat doet hij geweldig!

Vandaag was het dan zover, onze whale watch tour. We waren natuurlijk ontzettend benieuwd wat we vandaag te zien zouden krijgen. Eerst allemaal een lifevest aan en, over een wankele steiger, op naar de boot. Eenmaal aan boord nog wat veiligheidsinstructies van Jos, de schipper/tourbegeleider, maar gelukkig hadden ze deze nog nooit in de praktijk hoeven gebruiken en was hij dat vandaag ook niet van plan 🤪

Na een stukje gevaren te hebben legde Jos de boot stil en kon het speuren beginnen. We zaten allemaal over het water te turen in de hoop iets van leven te zien. Maar wat is dat lastig, zelfs gewone golven lijken soms op iets wat zwemt.
Er zijn hier verschillende bedrijven die dit soort tours doen en zij hebben onderling contact als ze op het water zijn. Dus op een gegeven moment kreeg Jos een tip dat er orka's waren gespot. Hij is daarheen gevaren en inderdaad zwommen er vier orka's! Geweldig om te zien, de tour was nu al geslaagd!
Ook vloog er nog een watervliegtuig over wat ook bijzonder blijft om te zien.

Wat later doken er ineens twee walvissen op. Weliswaar op grote afstand maar toch heel bijzonder. De walvissen zaten héél dicht bij een zeilboot en ze bleven eromheen zwemmen. De walvissen maken er dan een spelletje van en de boot mag pas verder varen als de walvissen weg zwemmen. Vanaf een afstand hebben wij dit schouwspel staan bekijken en we dachten nog dat de mensen op de boot eerste rang zaten om foto's te maken. Wat natuurlijk ook zo was want ze zwommen echt heel dicht rond die boot.

We waren ze even kwijt uit het zicht toen ze plots vlak bij onze boot opdoken 🐳 Wat een ervaring is dat!! Ze kwamen nog wat dichterbij en begonnen rondom en onder onze boot te zwemmen. Ze maakten er opnieuw een spelletje van, we liepen van de ene kant van de boot naar de andere kant en het bleef prachtig. Iedere keer kwamen ze een stukje boven water, dan met hun kop, dan met een vin en spoten ze water. Op een gegeven moment waarschuwde Jos zelfs een paar keer dat we achteruit moesten omdat ze met hun staart op het water konden gaan slaan. Het was zo ontzettend bijzonder om dit te zien!! Maar wat stinken die beesten, echt vreselijk 🤢😷 Echt niet te beschrijven! Edwin vroeg aan Jos of hij dit ook zo erg vindt want hij zal vroeger toch wel wat gewend zijn geweest als tandarts 🤭 Maar dit was vele malen erger!! Ook hadden we nog een busje deo in de rugzak wat we hadden kunnen gebruiken maar geloof me, tien busjes deo waren nog niet genoeg geweest.
En toch, ondanks de lucht, hadden we dit natuurlijk voor geen goud willen missen!!

We hebben ruim een uur stil gelegen voordat we verder konden varen en de walvissen verder zwommen. Wat een spektakel!

Daarna gingen we naar het voor mij minst leuke stukje. Even verderop lag een rots en daar zaten zeemeeuwen en Caspian terns, reuzensternen. Ik ben even binnen gebleven op de boot,  de rest is wel naar buiten gegaan om foto's te maken.

Later hebben we nog een keer orka's, nog een keer walvissen, bruinvissen, humpback whales (bultruggen) en zeeleeuwen gezien. Allemaal wel op een grotere afstand, maar we hebben ze wel gezien.

Het was een ontzettend geslaagde dag! Of zoals ze bij Eagle Eye Adventure zeiden: Het was zelfs een perfecte dag! Het was prachtig weer, de zee was rustig en we hebben echt heel veel geluk gehad met alles wat we gezien hebben. Bij de tour was een vrouw die elke week een keer meegaat en zelfs zij had dit nog maar één keer eerder meegemaakt.

Dus het enige wat ik nog kan zeggen is WAUW, WAUW, WAUW 🇨🇦

Ooh, ik ben nog iets vergeten... Edwin heeft vandaag bijna 700 foto's gemaakt 😉 En daarbij heeft Jens met zijn telefoon ook nog heel wat plaatjes geschoten. We hebben dus nog wat uitzoekwerk te doen.

Aan het einde van de dag hadden we ook nog een prachtige zonsondergang vandaag ons terras 😊

Foto’s

9 Reacties

  1. Jacqueline van Luijk:
    21 juli 2024
    Wat een geweldige ervaring! Maakt Edwin foto’s met zijn mobiel of heeft hij zijn camera ook bij?
  2. Edwin:
    21 juli 2024
    Met de camera 📷
  3. Marian:
    21 juli 2024
    Super gaaf, wat leuk om elke dag jullie reisverslag te lezen!
  4. Judith:
    21 juli 2024
    Oooh, wat prachtig om te zien lijkt me dat! Heel blij voor jullie dat het zo'n mooie reis is!
  5. Yvonne de Haas:
    21 juli 2024
    Dat is toch écht wel hélémaal geweldig!!! Dat moet idd wel een hele bijzondere dag geweest zijn 😍😍😍 die 700 foto's uitzoeken zal geen straf zijn 😂
  6. Anny:
    21 juli 2024
    Echt WAUW!!!
  7. Nathalie:
    21 juli 2024
    Wat een geluk Cindy, indrukwekkend! 🐋
  8. Susan:
    21 juli 2024
    Wauwwwwwww
  9. Marion:
    22 juli 2024
    Wauw, prachtige foto's!